Draagt het slikken van multivitaminen bij aan je gezondheid?

Multivitamine met extra vitamine B! Of toch liever aangevuld met ijzer? Nee, liever multivitaminen op basis van vitamine C, D en E voor het boosten van het immuunsysteem. Of toch liever een multivitamine die alles aanpakt? Of toch met extra zink? Zie je soms door de bomen het bos niet meer wanneer het gaat over het uitkiezen of überhaupt overwegen van een multivitamine? Er zijn ontzettend veel multivitaminen op de markt waardoor het overzicht verliezen gemakkelijk is, maar in hoeverre heeft de mens dit supplement eigenlijk nodig? Draagt het slikken van multivitaminen bij aan de gezondheid? En in welke mate? In dit artikel lees je de basics over (multi)vitaminen, hun bronnen en de redenen waarbij dit supplement kan bijdragen aan de gezondheid.

Draagt het slikken van multivitaminen bij aan je gezondheid

Onmisbaar!

Vitaminen (en mineralen) zijn onmisbaar in het lichaam en moeten in de meeste gevallen worden opgenomen via de voeding. Een uitzondering hierop zijn vitamine K, dat wordt aangemaakt in de darm, vitamine A dat wordt gemaakt uit provitaminen en vitamine D, dat door de huid wordt aangemaakt op basis van zonlicht. Andere vitaminen haalt het lichaam uit voeding. Vitamine B zit voornamelijk in vlees, vitamine C in fruit en magnesium vinden we terug in graanproducten. Het onvoldoende binnenkrijgen van vitaminen kan zorgen voor schade aan het lichaam, denk maar eens aan de ernstige ziekte scheurbuik die vroeger heerste. Scheurbuik ontstond door een tekort aan vitamine C en zorgde voor het uitvallen van tanden, huidaandoeningen en interne bloedingen. Gelukkig ligt deze ziekte ver achter ons, maar het laat wel zien hoe belangrijk vitaminen zijn voor het lichaam.

Krijgen we genoeg binnen?

Het is moeilijk om voor een hele bevolkingsgroep te bepalen of ze wel of niet voldoende vitaminen binnenkrijgt, toch eten mensen vaak over het algemeen relatief dezelfde dingen. In Nederland eten de meeste mensen volgens de schijf van vijf, die uitgaat van minstens 250 gram groente, 200 gram fruit, gezonde vetten zoals noten, zuivelproducten, af en toe vette vis en een beperkte inname van bewerkt en vet vlees. Als we dit al voorbeeld nemen, krijgt de gemiddelde mens voldoende vitaminen binnen en treden deficiënties niet tot nauwelijks op. Toch bestaat er voor één vitamine een uitzondering, namelijk vitamine D dat wordt aangemaakt onder de invloed van zonlicht. In Nederland is het aantal zonuren te laag, zeker tijdens de winter. Vitamine D deficiënties komen om deze reden nog wel eens voor.

Uitzonderingen op de regel

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel en zijn er mensen die extra vitaminen nodig hebben om bepaalde redenen. Hiernaast zijn er groepen die baat kunnen hebben bij extra vitaminen, waardoor supplementatie dus aangewezen kan zijn. Dit geldt voor vegetariërs en veganisten die door het niet consumeren van vlees of dierlijke producten, kans lopen op een vitamine A-, vitamine B- of ijzertekort. Voor deze groep is een vitamine supplement aangewezen. Ook voor oudere mensen is het verstandig vitamines bij te slikken, in deze gevallen is een multivitamine een goede oplossing. Dit komt doordat ouder worden gepaard gaat met minder aanmaak van vitaminen, maar in de meeste gevallen ook samengaat met minder eten en dus minder opname. De multivitaminen zijn vaak zo samengesteld dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet overschreven wordt en zo’n vitaminepil in de meeste gevallen geen kwaad kan. Een laatste groep die baat kan hebben bij extra vitaminen zijn zwangere vrouwen, waarbij er vitamine D wordt geadviseerd.

Baat het niet, dan schaadt het niet. Of wel?

Wat als je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt, kan zo’n supplement dan kwaad? In de meeste gevallen zitten de hoeveelheden van zo’n supplement ver onder de maximale dagelijkse hoeveelheid en treedt schade door een teveel niet tot zelden op. Toch is het verstandig eens na te gaan of je het daadwerkelijk nodig hebt, want je lichaam gaat niet per definitie sneller of beter werken met meer vitaminen dan nodig. Heb je het idee dat je wel wat meer vitaminen kunt gebruiken? Focus je dan in eerste instantie op gezonde voeding, dit bevat naast vitaminen nog vezels en andere gezonde stoffen waar je lichaam meer baat bij heeft dan zo’n supplement. Bovendien is het nog lekker ook!